۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۰۷

نوشته‌های شعرگونه اسدالله شعبانی در دست تصویرگر/ حال تصویرگران کودک، خوب نیست

نوشته‌های شعرگونه اسدالله شعبانی در دست تصویرگر/ حال تصویرگران کودک، خوب نیست

سیروس آقاخانی نوشته‌های شعرگونه اسدالله شعبانی و پیوند فرهادی با عنوان «نژی‌له» را تصویرگری می‌کند. او مدت‌هاست تصویرگری را رها کرده و معتقد است، با تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان، آن هم با این اوضاع و احوال کتاب و گرانی کاغذ نمی‌توان روزگار گذراند.

سیروس آقاخانی، تصویرگر در گفتگو با خبرنگار مهر از تصویرگری نوشته‌های شعرگونه اسدالله شعبانی و پیوند فرهادی با عنوان «نژی‌له» خبر داد و افزود: این کتاب از سوی انتشارات دانش‌نگار منتشر می‌شود. من در تصویرگری این کتاب تلاش کرده‌ام تا به معنای کار وفادار باشم.

تصویرگر کتاب «هر قاصدکی یک پیامبر است» در ادامه وفاداری به متن را به دو بخش تقسیم کرد و افزود: بعضی تصویرگران به موضوع متن وفادارند و این کار، کار خاصی نیست، اما من در تصویرگری‌های خود تلاش کرده‌ام تا به معنا و مفهوم وفادار باقی بمانم. هرچند در نوشته‌های شعرگونه «نژی‌له» استعاره‌ای وجود ندارد و وفاداری من به فضای داستان برمی‌گردد که شاد است و نشاط‌بخش یا غمگین و نومیدانه.

آقاخانی، کار تصویرگر را بازسازیی عین به عین متن ندانست و گفت: تصویرگر باید ایماژهای نگفته نویسنده را بیان کند تا درک متن و تصویر هم‌زمان باشد؛ همان‌گونه که فیلم نمی‌تواند متوقف شود و دیالوگ ادامه یابد. در حالی که بسیاری از ناشران برای صرفه‌جویی کتابی را که می‌تواند 40 تصویر داشته باشد، تنها با 10 تصویر منتشر می‌کنند و این امر مانع از همزمانی متن و تصویر شده و مشکل می‌آفریند.

این تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان، در پاسخ به این‌که چرا مدت‌هاست تصویرسازی را رها کرده و به نقاشی و حجم روی آورده، بیان کرد: با تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان، آن هم با این اوضاع و احوال کتاب و گرانی کاغذ نمی‌توان روزگار گذراند. به همین خاطر بسیاری از تصویرگران کودک و نوجوان به هنرهای دیگر روی آورده‌اند؛ مگر کسانی که خیلی جوان‌اند. از سوی دیگر تب و تاب جشنواره‌های تصویرگری هم فروکش کرده و همه این موارد موجب شده تا روزگار تصویرگران، روزگار خوبی نباشد.

 

 

 

کد خبر 2098602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha